Campingstugor lyfts bort för att ge plats för Jula och Dollarstore

I juni i år öppnade Biltema på handelsområdet Dalahästen i Avesta. Succén blev enorm. Tillströmningen av kunder och besökare har överstigit långt mer än vad företagsledningen vågat hoppats på. Det beror alldeles uppenbart på att Avesta har ett betydligt större upptagningsområde än vad många egentligen förstått. Och nu vill fler vara med - däribland Jula och Dollarstore.

Under septembers första veckor lyftes ett stort antal gamla campingstugor bort från Åsbo camping. Nu är grävmaskinerna i full färd med att bereda plats för de nya etableringarna; Jula och Dollarstore. Redan nästa höst ska det vara invigningsklart.

Det här är något som Avesta gläds åt. Inte minst för att det verkligen bevisar att Dalahästområdet – mitt i korset mellan riksvägarna 68 och 70 - är attraktivt.

Detta bekräftades också av den senaste kundrelaterade Market-undersökningen. När kunderna får bestämma så är det trivsel, tillgänglighet och utbud som gäller. Det kan Avesta erbjuda.
Dalahästens Köpcentrum klättrade från 204:e till 118.e plats under fjolåret. Hur utvecklingen kommer att se ut när nu fler kända varumärken flyttar in, får bara tiden utvisa.
Roligt är också att Avesta samtidigt behåller och utvecklar sitt nära centrum. I samma undersökning placerade sig Avesta Galleria på 5:e plats i landet bland de så kallade kommun och bostadscentrumen.

- Det här är resultatet av ett långsiktigt arbete av Gallerians ägare och Centrumföreningen. Samarbetet med Avesta kommun och lyftet av Avesta Centrum påverkar så klart. Det är något vi kommer att fortsätta med, säger Lars Isacsson, kommunalråd i Avesta. Och han fortsätter.

- Lägger vi till utvecklingen i Dalahästområdet så ser vi att handeln har en ljus framtid här i Avesta. De kompletterar varandra och båda bidrar till att stärka kommunens handel.