Therese Asplund ser världen genom en kameralins. Med ett klick fångar hon det iögonfallande och ofta spektakulära. Men så är honockså hon världens första fotograf att nå nivån ”Grand Master” i WPE Award.

Therese Asplund har en speciell blick för det annorlunda, speciella, iögonfallande. Hon ser det dessutom helst igenom en kameralins. Resultatet blir bilder som hon tävlar framgångsrikt med. Nyligen blev hon världens första fotograf att nå nivån ”Grand Master” i WPE Awards tävling.

- Jag har nog alltid haft ett eget bildseende. Redan som liten älskade jag att titta på fina bilder i böcker. Monets trädgård med de hänförande målningarna var fantastiska bilder tyckte jag.

Men det var inte tekniken att måla som lockade (och som lillasyster har utvecklat) utan kompositioner och idéer. Hon hittade sitt verktyg i sin mormors gamla instamatic-kamera.

- Det jag älskar med bild handlar väl mest om konstfoto, där fotot är en del i processen. Det kan handla om styling, kostym, rekvisita, att få rätt bakgrund, rätta färger och rätt ljus.

Ett av hennes senaste och vinnande projekt - ett schackspel – är ett exempel. Den prisbelönta schackbilden tog 2,5 timme att iscensätta. Själva fotograferingen tog 20 minuter. Efterbearbetningen i datorn där varje liten schackpjäs lyftes fram tog – fyra timmar. Minst!
Men naturligtvis handlar det inte bara om att få alla detaljer rätt. Det handlar också om att modellen är rätt. I det arbetet är personkännedom och att kunna-ta-folk viktigt.

- Det roligaste jag vet är egna projekt där jag – till skillnad från många andra stora fotografer – väljer ”vanligt folk” som modeller. Där var nog mina 17 år på Experts butik här i Avesta den bästa skola man kunnat gå. Där gällde det att kunna hantera alla typer av människor.

När butiken lades ner, blev det alltså fotografering på heltid för Therese. Därmed stod också dörren öppen för tävlingar. För vid sidan av att fota för business och en verksamhet att leva på, såg Therese tävlingsmomenten som en spännande utmaning.

- Jag hade ju varit med i några av fotoklubbens tävlingar och tyckte det var kul. Tävlingar blev något mer. Något spännande och stimulerande. Fotograferandet fick ett annat syfte - inte minst marknadsföringsmässigt.

Det arbetet har hon lyckats med, minst sagt. Listan över hennes titlar är lång. Bara år 2022 tog hon en andra och en tredjeplats i FEP Awards (läs EM), vinnare i Trierenberg Super Circuit ”over all” med totalt fem guldmedaljer (för övrigt världens största fototävling med över 150 000 bilder från 130 länder), vinnare i tre olika klasser och vinnare ”over all” i SM i fotografi, och så det senaste; världens första fotograf som nådde ”Grand Master” i EPE Award där hon vann Newborn-klassen och blev två i kategorierna fashion/beauty respektive portrait creative. Kort sagt; bäst bland 10 000 fotografer - från hela världen! Därmed är hon ensam om att i den tävlingen ha tagit maximalt poäng – fyra år i rad.

Det här framgångarna har givit henne uppdrag långt utanför Avestas gränser som föreläsare och inspiratör. Men det är ändå ofta hon arrangerar utbildningar i Avesta. Det är enkelt, nära för fotografer från hela världen att komma hit. Men hon betonar också att det också är för att Avesta är en sådan bra plats att fotografera på.

- Hur många har inte fascinerats av den gamla industrimiljön här i Avesta. Fotograferna bara älskar den!

Nästa projekt då?

-Jag har en idé i huvudet med undervattensfoto, utifrån den skrämmande situation vi fått med all skräpplast i haven. Där är det så fantastiskt att kunna få nyttja badhusets bassäng. Sedan har jag börjat fotografera operationer. Jag tycker det är så spännande att se hur saker fungerar.

Hon utför också ofta fotouppdrag till olika företag. Men det hon saknar är att ta de där tidigare, traditionella familjebilderna.

- Förr i världen gick hela familjer till fotografen. Det önskar jag att man började göra igen – men kanske att bilderna kan få ta sig lite andra uttryck i dag.

I övrigt då? Vad blir nästa tävling?

- Den blir i Norge – som domare! Sedan blir det väl Fotomässan, kurser och utbildningar.

Slutligen; vad har du för råd till alla som fotar – vare sig det är med en systemkamera eller mobil?

- Ljuset, ljuset, ljuset! Du måste alltid tänka på och dra nytta av ljuset, hur det faller in i bilden. Då blir alltid bilden som bäst!

 

 

 

Naturlig. Therese Asplund Linslusen, fotograf.
Naturlig. Therese Asplund Linslusen, fotograf.
Gul Linslus. Therese Asplund Linslusen, fotograf.
Gul Linslus. Therese Asplund Linslusen, fotograf.
Fisköga. Therese Asplund Linslusen, fotograf.
Fisköga. Therese Asplund Linslusen, fotograf.
Kommersiell rödbild. Therese Asplund Linslusen, fotograf.
Kommersiell rödbild. Therese Asplund Linslusen, fotograf.