Muddus är en nationalpark i Lappland i närheten av Gällivare, men det är också en trevlig gård med café, sommarrestaurang, bed & breakfast och butik i södra Dalarna…Varmt välkommen till Lasse och Catarina som driver Muddus Hjortron på Kolarbo gård!

Muddus producerar i första hand bärrelaterade produkter och har även egna KRAV-odlingar och allt började för 33 år sen då Lasse och Catarina bodde i Stockholm och jobbade som anställda. De är i grund och botten entreprenörer.

- På våra ordinarie arbeten försökte vi göra förändringar och ville göra förbättringar, men vår arbetsgivare höll inte alltid med om att det blev förbättringar så vi insåg ganska tidigt att ska det göras något så behöver vi starta vårt eget företag som vi ska kunna driva och förändra.

Då tog de sitt pick och pack och flyttade från Stockholm till Gällivare. Väl där startade de en kiosk och en liten livsmedelsbutik. Ganska snart märkte de att det fanns otroligt lite souvenirer att sälja till alla turister (många turister åker Inlandsbanan).

-Vi måste hitta på något! Då var hjortron naturligt och hjortronen finns också i Gällivare kommuns logotyp. Så då började vi med hjortron. (Lasse)

De började med att förädla hjortron på olika sätt som de framförallt säljer till andra butiker i hela Sverige i första hand. De räknar Sverige som sitt närområde, stora kunder är alla STF- stationer, Liseberg (som säljer mycket av deras produkter på sina julmarknader), Arlanda och små presentbutiker.

Muddus Hjortron har haft vissa av sina kunder i 30 år. En av deras mest hängivna kunder är en kvinna som driver en liten butik i Kiruna. Hon är 75 år och har handlat från Muddus Hjortron i 30 år och vill inte sluta nu.

- Så är det… det är oftast ingen som tar över sådana butiker säger Lasse. Men däremot kommer det nya lägger Katarina till.

När paret på Muddus Hjortron flyttade till södra Dalarna för 10 år sen då blev de med en gård och tillhörande åkrar, skog och mark. Det är en släktgård på Catarinas sida som de fick ta över. Catarina är sjätte generationen och de flyttade in år 1732.

-Vi sitter i hönshuset just nu (nuvarande butiken) och det var kossor här som jag var med och mjölkade. Ovanför oss fanns det hö som jag var med och hoppade i när jag var barn. Det gäller ju att förvalta det här och tänkte vad ska vi göra med dessa fantastiska lokalerna!? (Catarina)

De såg tidigt potentialen för utökning av verksamheten på Kolarbo gård.

-Catarina sa: Ska vi inte ta och göra ett café av ladugården? Kommer det någon så sitter jag ju här och då kan jag servera kaffe och fika. Men det var så att det inte bara var en som kom. Det var många som kom.
Sen gick det bara några veckor så sa de: Nu har vi ju åkt från Sala och vi vill ha mat. Då började vi med mat och pajer. Så ville de ha lite vin till maten så då började vi med alkoholutskänkningstillstånd och då ville de sova över och bada tunna. (Lasse)

Det ena gav det andra, de mötte efterfrågan.
Glögg, te och hjortronsylt är de stora produkterna. Glöggen tillverkas av lingon, blåbär och tranbär. Så gör de även chokladpraliner, andra drycker, sylt på hjortron, blåbär, skogshallon och havtorn. Havtorn gör de väldigt många produkter av, bland annat marmelader och geléer. När de tillverkar marmelad plockas kärnor och skal bort, restprodukten torkas och blandas i te som säljs. Totalt gör de 250 000–270 000 enheter per år.

På Muddus Hjortron jobbar Lasse och Catarina med restaurangverksamheten, de tar emot turistbussar och berättar historien om Kolarbo gård. Många företag kommer till trakten och jobbar med tillfälliga projekt, då bor de i Muddus Hjortrons B&B veckovis innan de åker tillbaka till sitt.

-Man behöver vara lite av en tusenkonstnär när man bor på landet som vi gör. Vår drivkraft kommer från att vi tycker att det är så otroligt roligt att vara företagare (för det mesta).
Vi är envisa, tycker om att arbeta och vi tycker om årstidsväxlingarna – och med dem har vi väldigt varierade arbetsuppgifter.

En av fördelarna med att vara företagare är att de får se direkt resultat och får också mycket bekräftelse från både kunder och leverantörer. Men i takt med klimatförändringarna så behöver de anpassa och förändra sig. I och med att de hanterar vildväxande bär i stor utsträckning så vet de aldrig tillgången: det kan bli ett dåligt år det kan bli ett jättebra år och det måste de lära sig att leva med.

–Vi ska börja odla mera på våra åkrar, det är ett väldigt hårt arbete men det har vi aldrig varit rädda för! (Catarina)

En av Muddus Hjortrons värdegrunder är att de ska försöka ta hand om allt i bären. De vill inte kasta någonting, utan använda alla delar av bäret.

- Det är att ta tillvara på naturens resurser och göra det snällt och snyggt. Vi verkar här i Åsgarnsdalen utanför Avesta och vi trivs jättebra. Och vi har lite att jämföra med. Vi trivdes väldigt bra i Gällivare också men här har vi marknader runtomkring oss på ett helt annat sätt. Vi åker ofta till Stockholm och säljer på mässor. Det är bara två timmars bilresa bort.

De känner att de bor centralt och att det är en stor fördel att verka på landsbygden. De har flera företagare som bor i närheten. Det betyder att de har ”bollplank” och hjälp när de behöver det. Ofta går något sönder och då kan de alltid ringa till grannen. Har grannen inte maskinerna som behövs så vet denne någon annan som kan komma och hjälpa till. Samma sak är det med elektriker.

- Det gäller att samarbeta med andra företag runtomkring och se möjligheter och framförallt inte se varandra som konkurrenter. Vi samarbetar med andra livsmedelsföretagare i hela Dalarna i olika former av nätverk och det ser vi väldigt positivt på. Det är en styrka!

Det finns tusentals teorier kring marknadsföring. Lasse och Catarina anser att de har haft tur med att nå ut: de har inte lagt speciellt mycket pengar på marknadsföring. I och med fibernätet och Internet så går det att nå ut till otroliga mängder tex på Facebook menar Lasse.

-Vår typiska konsument är en medveten kvinna som har känsla för bra kvalitet.

Året på Muddus Hjortron består av fyra årstider. På våren tar de hem ved, klipper och beskär buskar och träd. De har hundra äppelträd att beskära och över 400 havtornsbuskar. De planterar många örter och grönsaker till sin sommar-restaurang. Våren är också tiden då de behöver renovera och fixa saker som har gått sönder under året. Just nu (feb/mars) är det fönster- och möbelrenovering i restaurangen.

Samtidigt producerar och säljer de hela tiden till hotell, framförallt hos fjällhotellen i Idre, Sälen och Riksgränsen råder det högtryck under våren.

Maj är en mellansäsong och då passar Lasse och Catarina på att ta semester och ladda batterierna innan de stora helgerna som Mors dag och Midsommar. För då det är högtryck i restaurangen och i boendet, det är då alla turister kommer.

-De åker från Sala, Västerås och Fagersta. Grannar och Avestabor dyker upp. De kommer hit på utflykt och käkar lunch här.

I augusti stänger de restaurangen. Då är det nämligen dags att plocka in bären (ungefär 16 ton). Sen åker paret på Formex-mässan och ställer ut en monter (med glögg och choklad inför julen). Efter mässan och Skördefesten, som alltid går av stapeln den första helgen i september, sätter de igång och producerar.

-Under älgjakten brukar vi få klagomål om att det luktar kanel och kardemumma ute i skogen. Det beror på att våra fläktar är ganska kraftiga och blåser rakt ut i älgskogen! Det tycker vi är ganska roligt!

Efter lite ledighet i januari är det dags för bokslutstider och alla sammanställningar på hur året har gått.

Konkurrenssituationen för Muddus vad gäller bärproduktionen är inte speciellt stor i Sverige. De konkurrerar inte med sylt som säljs i livsmedelsbutiker, då Muddus satsar på premieprodukter. Däremot finns det mycket som kan konkurrera med dem i till exempel restauranger och boenden.

-Det gör inte så mycket att ha konkurrens, man kompletterar varandra. Vi samarbetar med våra konkurrenter här i kommunen och hjälper varandra framåt. Har de fullt i sina boenden så ringer de upp och skickar över kunder och vice versa (om vi har fullt hos oss).

Muddus framtidsvisioner är att försöka jobba så klimatsmart som möjligt, att vara effektiva och naturligtvis få vara friska. De hoppas också på fler konkurrenter som vill vara med och dela på kakan.

- Det finns hur mycket som helst att göra och en massa saker att upptäcka och hur många länder i världen som helst att sälja till.

Ett mål för 2020 är att hitta nya leverantörer, de håller även på att ta fram helt nya produkter som de planerar sälja till en ny målgrupp.